Kryzys w firmie – REAGUJ
Lincz w sieci – kryzys wizerunkowy
Zasięg internetu oraz szybkość, z jaką rozprzestrzeniają się informacje, sprawiają, że nieprzemyślane decyzje mogą przybrać katastrofalne rozmiary w zaledwie kilka godzin! W jednej chwili reputacja budowana przez lata może zostać zniszczona przez jedno niefortunne wydarzenie, post czy nawet komentarz. Jak rozpoznać taki kryzys i co ważniejsze, jak go zażegnać? Co możemy zrobić, aby nie pogrążyć się jeszcze bardziej jak wielu internetowych twórców w przypadku „dramy”?
Co poszło nie tak, że padliście ofiarą hejtu?
Często jest to wynik błędów komunikacyjnych, niefortunnych wypowiedzi czy nieodpowiedniego zarządzania mediami społecznościowymi. Kontrowersyjne kampanie reklamowe zamiast przyciągać uwagę klientów, wywołują burzę krytyki – w trakcie planowania musimy dokładnie przemyśleć każdy krok, każde użyte słowo! Wystarczy, że jakaś marka lub osoba publiczna opublikuje post, który zostanie uznany za obraźliwy, nietaktowny lub nieodpowiedni w kontekście społeczno-politycznym, a lawina negatywnych komentarzy może spowodować poważne straty wizerunkowe.
Najgorsze, co w tej kwestii możesz zrobić, to brak planu – nieprzemyślane reakcje na krytykę zdecydowanie wzmagają tę burzę i może się okazać, że nie ma już czego ratować. W internecie każdy może wyrazić swoją opinię, wiele firm czy osób publicznych nie radzi sobie z negatywnymi komentarzami. Często zamiast reagować z rozwagą, odpowiadają impulsywnie, co tylko pogarsza sytuację.
JAK ZARZĄDZAĆ KRYZYSEM W SIECI
Internet rządzi się swoimi prawami, a każde działanie lub jego brak może mieć dalekosiężne konsekwencje. Ludzie w internecie są bezlitośni i czują się bezkarnie w kwestii internetowych twórców, a często najbardziej cieszą ich wpadki. Więc co robić gdy burza rozprzestrzeni się na naszym niebie?
Jeśli wina leży po naszej stronie najważniejsze jest przyznanie się do błędu, i szczere przeprosiny. Jeśli nie – oficjalne oświadczenie, w którym RAZ wyjaśniasz dlaczego zostałeś powiązany z ,,dramą”. Z jednej strony użytkownicy cenią sobie autentyczność i gotowość do przyznania się do pomyłki, ale jeśli wina nie leży po Twojej stronie stałym tłumaczeniem się nie utwierdzisz internautów, że nie miałeś z czymś nic wspólnego.
Ważne jest również, aby być transparentnym w kwestii podejmowanych działań naprawczych. Ukrywanie faktów lub unikanie odpowiedzi może tylko pogorszyć sytuację. Warto przygotować spójne i klarowne komunikaty, które będą przekazywane we wszystkich kanałach komunikacji. Unikanie sprzecznych informacji i chaosu to podstawa. Ważne jest, aby w takiej sytuacji zachować spokój i podejść do sprawy z chłodną głową. Panika czy impulsywne działania mogą tylko zaostrzyć kryzys.
Po opanowaniu sytuacji kryzysowej, warto podjąć działania mające na celu odbudowę zaufania. Może to obejmować zmiany w polityce firmy, szkolenia dla pracowników czy też aktywne działania społeczne, które pokażą, że firma wyciągnęła wnioski z popełnionych błędów. Te działania muszą być autentyczne i długofalowe, a nie tylko chwilową próbą poprawy wizerunku.
Ale jak zapobiegać kryzysom?
Najlepszym sposobem na zażegnanie linczu jest jego unikanie. W tym celu konieczne jest stworzenie strategii zarządzania wizerunkiem, która uwzględnia potencjalne zagrożenia i ryzyka. Internet i media społecznościowe wciąż będą się rozrastać, więc wpadki staną się coraz częstszym zjawiskiem w internecie. To, jak firmy i osoby publiczne będą sobie z nimi radzić, stanie się źródłem ich sukcesu lub porażki.
W globalnej metropolii, gdzie informacja rozprzestrzenia się z prędkością światła, zarządzanie wizerunkiem wymaga stałej uwagi, przygotowania i zdolności do szybkiego reagowania. Nie wiesz jak sobie radzić z kryzysem? Masz wątpliwości co do Twojej reputacji w internecie lub może chciałbyś poprawić zaufanie i wzmocnić autentyczność? W agencji Force PR wiemy jak to zrobić! Wizerunek w sieci to coś więcej niż tylko marketing – to zobowiązanie do uczciwości, autentyczności i odpowiedzialności wobec swoich odbiorców. W końcu zaufanie odbiorców jest najcenniejszym kapitałem, jaki możemy posiadać 😉
Zajrzyj na naszego Facebooka, Instagrama i TikToka!
Spodobał Ci się ten wpis? Zajrzyj na BLOG o tym, jak prowadzić marketing w wakacje